“Em sembla molt interessant la
imatge del món literari que cada text proposa (que la teoria contemporània dels
“mons possibles” hauria de reconèixer com a precursora) igual que si es tractés
d’un món paral·lel, en el qual l’autor es troba de pas en el moment de la seva
creació – perquè no els preexisteix, com la realitat a les persones, sinó que
és descrit en el mateix moment de la seva creació-“ i afegeix tot seguit en un paradoxisme
de clarividència “ I que podrà visitar posteriorment com qualsevol lector, però
sense estar-hi empadronat, ni tenir-hi el permís de residència”.
(Un segle de lectura, Jordi Julià, edicions 62, Mollet del Vallès, Pàg. 159)
Imatge de: http://rosamariaartal.com/2012/03/01/mundos-paralelos/ |
I és que, a
banda de la gran veritat que exposa amb tan ben escollides paraules el
professor Julià, fa poc, d’una manera
molt més barroera jo li comentava en un correu al meu últim professor de
literatura que el conte de Poe El misterio
de Maria Rogêt -1843- ( El detectiu crat per Poe, Dupin, amb deduccions
resol un crim fictici ocorregut a París, amb la gràcia que rere hi és en Poe que està efectivament
resolent, en el mateix moment que escriu el conte, a partir de les informacions dels diaris, un
crim autèntic ocorregut a Nova York). Uns quans anys més tard, a principis del
segle XX va arrencar la mecànica quàntica que entre altres coses demostra la
veritat (s’ha comprovat experimentalment a nivell d’electró) de l’acció a distancia,
és a dir que allò que passa en un punt de l’univers influencia instantàneament el
que passa en un altra punt distant.
I amb això vull
dir i fer-ho al costat de Julià, que, efectivament, els físics contemporanis,
haurien, si no ho fan ja, començar a tenir en consideració la literatura, que
és molt més que un entreteniment i no mirar-se tant el melic matemàtic (al cap
i a la fi, no fan servir lletres per les formules?)
I amb això vull
deixar una porta oberta a savis que de ben segur sabran explicar millor que jo
tota l’excitació per les possibilitats que el creuament del món literari i físic
obre al cervell d’aquest pobre estudiant que comença a ser víctima d’una síndrome,
a l’estil que Stendhal, pel vertigen que li causa l’experimentar allò que ja fa
anys i panys deia Sòcrates, “només sé que no sé res” i encara més, la
constatació que en lloc d’acostar-me a la muntanya de la saviesa, sembla que
cada cop s’allunya més, com un vulgar Faust que, rebutjant a Virgili, ven la
seva ànima al sempre enganyós diable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada